< Tilbage

Flensted-gruppen er i fuld gang med fornyelse20-12-2016 - 10:43

Der er gang i nybyggeri, der bliver sat fuld damp på markedsføringen og opkøbet i oktober af Lammefjords Grønt fra DLG giver Flensted-gruppen nye muligheder i konkurrencen med udenlandske produkter

Flensted modtager årligt cirka 70.000 tons kartofler fra avlere, der hovedsagelig bor inden for en radius på 50 km. Foto: Helge Lynggaard.

Af Helge Lynggaard

 

Der er gang i aktiviteterne hos Flensted-gruppen. Gravemaskinerne er netop gået i gang med jordarbejdet til et større nybyggeri ved fabrikken i Skovlund ved Ansager.

 

- Vi har længe manglet plads, så vi skal i gang med at bygge nyt køle- og fryselager, kvalitet og udviklingskøkken samt omklædningsfaciliteter og kantine. Og det er et byggeri, som medarbejderne er meget glade for, for det er beviset på, at vores tyske ejere satser på fabrikken her i fremtiden, siger administrerende direktør Jørgen Østergaard.

 

Flensted er også ved at modernisere og udvide faciliteterne til modtagelsen af kartofler, mens en ny vaskelinje allerede er taget i brug i 2015.

 

I det hele taget er der gang i fornyelsen af virksomheden.

 

Det seneste store skridt kom i oktober, hvor Flensted købte Lammefjords Grønt A/S af DLG.

 

- Lammefjords Grønt passer godt ind i vores samlede virksomhed. Det er en meget innovativ virksomhed, som sælger til både detailhandlen og foodservice sektoren, siger Jørgen Østergaard.

 

Lammefjords Grønt består af to afdelinger. Den største, der ligger i Fårevejle, producerer snittede grøntsager. Den anden er et kartoffelskrælleri, hvor der produceres alle former for skrællede kartofler.

 

Om baggrunden for købet siger Jørgen Østergaard:

 

- Herhjemme bliver vi mere og mere presset af leverandører fra udlandet, men med opkøbet kan vi sikre danske forbrugere mulighed for at kunne købe danske produkter, fordi vi kommer til at stå stærkere i konkurrencen.

Friske varer til kunderne

 

- Alt vores snitgrønt har lav holdbarhed, siger Jørgen Østergaard.

 

- Det kan ikke produceres til lager. Ordrer afgives samme dag som varen skal leveres. Det stiller store krav til os som leverandør i forhold til bemanding og effektivitet. Vores varer distribueres dagligt over hele landet, og med den nye fabrik på Lammefjorden opstår der nye muligheder for effektiv logistik.

 

Positiv oplevelse

Jørgen Østergaard minder om, at det er to tidligere konkurrenter, der nu skal arbejde sammen.

 

- Men den første tid efter opkøbet er forløbet rigtigt godt, og det har været en meget positiv oplevelse. Vi kører forretningen på Sjælland videre som hidtil. Men der vil blive noget arbejdsdeling, så vi ikke producerer det hele begge steder, men vi skal samtidig tage hensyn til kunder og til forsyningen af råvarer.

 

Vaskede kartofler året rundt

Mens Lammefjords Grønt bliver en integreret del af virksomheden, er det gået anderledes med Danpotatoes – det tidligere Kartoffelkompagniet – som Flensted købte kort før Jørgen Østergaard og Lene Rasmussen kom til i foråret 2015.

 

- Vi har siden formuleret en strategi at være  stærk på det område, hvor vi arbejder i hvide kitler, siger Jørgen Østergaard og forklarer:

 

- Danpatatoes omfattede et kartoffelpakkeri, og vi overvejede, om det nu også var det rigtige for os at være involveret i. Derfor blev det solgt til Danespo, som har dette område som del af kerneforretningen. Vi beholdt dog den del, der omfatter spande med børstede, grydeklare kartofler. De findes nu i 600 detailbutikker i Danmark, og vi har fordoblet salget. Hidtil har det kun været i sommersæsonen, men vi har nu fundet en måde at tilbyde danskerne mulighed for at købe friskskrællede kartofler året rundt. Specielt i større byer er der efterspørgsel efter en sådan vare.  

 

Bedst kendt blandt lidt ældre

Jørgen Østergaard fremhæver, at Flensted skal arbejde med convenience – altså mad der er lige til at tage med hjem og klargøre – samt friskhed og smag.

 

- Vi skal også arbejde med at forædle vores produkter yderligere. Og så skal vi have opgraderet vores markedsføring, for det giver jo ikke mening at have verdens bedste produkter, hvis ikke forbrugerne ved det. Og det er specielt de unge, vi skal have fat i. Flensted er bedst kendt i aldersgruppen 40 +.

 

Og Flensted skal også have fortalt, at navnet dækker over både pommesfrites og andre kartoffelvarianter, sovse, pastasalater og andet tilbehør til måltiderne.

 

- Vi ser et kæmpe marked i området mellem frosne færdigretter på den ene side og de dyre måltidskasser som for eksempel fra Årstiderne på den anden side. Her skal vi hjælpe i en travl hverdag, så forbrugerne stadig kan give maden deres eget præg.

 

- For eksempel leverer vi foliebakker med salat eller kartofler i bunden til supermarkeder, som så selv lægger kyllingestykker eller andet kød ovenpå. Forbrugerne skal så bare tilsætte for eksempel fløde og sætte bakken i ovnen.

 

- Til gengæld må vi også sige, at den kogte kartoffel i klassisk forstand er presset. Dog ser vi et stigende marked for økologiske kartofler, små kartofler og kartofler med skræl. Disse varer er specialprodukter og eksempelvis skrællen giver et mere rustik præg, som er en helt klar trend lige nu, siger Jørgen Østergaard.

Artikel fra Magasinet Danske Kartofler december 2016

 

 

< Tilbage