Danske officielle anbefalinger for sund kost

Der er mange bud på, hvad der er sundt at spise.
Motions- og ernæringsrådet står bag de danske officielle anbefalinger - de 8 kostråd.
Anbefalingerne kan ses nedenunder og på de officielle hjemmesider og pjecer, der handler om kost. De danske anbefalinger bygger blandt andet på resultater og viden fra de nordiske anbefalinger (NNA).

Fødevarestyrelsens råd om kartofler

  • Spis kartofler flere gange om ugen
  • Kartoflen indeholder mange kostfibre, C-vitamin og B-vitaminer.
  • Sund mad kan godt indeholde kartofler til middagsmaden hver dag.
  • Tilbered helst kartoflerne uden brug af fedtstof, fx kogte eller bagte.
  • Køber du tilberedte, frosne kartofler, fx pomfritter, bør fedtindholdet maks. Være 5 gram pr. 100 gram.
  • Du kan udskifte kartoflerne med ris eller pasta to til tre gange om ugen, men spis flere grøntsager og frugt på de dage.

 

Glykæmisk indeks

Nogle mennesker mener, at fødevarer med lavt glykæmisk indeks er sunde. 
Det er en forenklet konklusion, der blandt andet har givet anledning problematiske slankekure.

Glykæmisk indeks bruges til at måle stigningen i blodsukkeret efter et måltid. 
Glykæmisk indeks er udviklet til diabetikere og ikke til raske mennesker. 

Raske mennesker producerer selv den insulin, der regulerer blodsukkeret. 

Raske mennesker kan med fordel spise efter de 8 kostråd eller efter tallerkenmodellen: 
2/5 kartofler, ris, pasta eller brød 
2/5 grøntsager 
1/5 kød, æg, fisk, mv.

 

Undgå slankekure:

  • Der lover hurtigt vægttab
  • Hvor du kun må spise få slags fødevarer
  • Hvor du skal spise enkelte fødevarer i store mængder
  • Der ikke mener, at motion er vigtig
  • Der ikke følger de officielle anbefalinger
  • Der bygger på ikke -videnskabeligt materiale og ”fantastiske historier”
  • Der lover mere end de logisk kan holde.

 

Hvis du vil tabe dig:

  • Spis varieret
  • Spis mindre portioner
  • Lad være med at spise op, når du egentlig er mæt
  • Spis langsomt – det tager 20 minutter før maven er klar over,
  • at den får mad og er ved at blive mæt.
  • Husk motion.
  • Følg de 8 kostråd:

 

Kartofler og fedt 
Flødekartofler, kartoffelsalat, chips og pommes frites har ofte et højt fedtindhold og indeholder derfor meget energi. 
Sauce og dressinger som du spiser til kartofler kan også indeholde store mængder fedt. Vælger du frosne forarbejdede kartofler, kan du holde øje med fedtprocenten på varedeklarationen - hvis der er max 5 gram fedt pr 100 gram kartoffel, har produktet et fornuftigt fedtindhold. De fedtrige retter kan indgå i en sund kost, hvis du husker at spise varieret og ikke spiser store mængder af fede saucer, dressinger mv. hver dag.

Du kan selv sammensætte en varieret kost efter tallerkenmodellen.