<

Skal kartoflen være den nye vegetariske muskelkraft?15-11-2018 - 12:24

Undersøgelser viser, at hvis vores klode skal have en lys fremtid, skal den vestlige verden skære drastisk ned på kødforbruget. KMC har et alternativ – et bæredygtigt og ernæringsrigtigt kartoffelprotein. Studerende og forskere skal hjælpe KMC, så produktet bliver en succes.

KMC er klar til at introducere den første af flere kartoffelprotein-varianter til fødevareindustrien.

Kartoflen kan være vores redning, hvis vi skal skære kraftigt ned i vores kødforbrug for at reducere CO2 udledningen.

Kartoflen er nemlig en både funktionel og ernæringsstærk helt, der slår bælgfrugterne, hedder det i en pressemeddelelse fra blandt andre KMC i forbindelse med FoodTech messen i Herning.

 

- Kartoffelproteinet er bæredygtigt, mindre allergifremkaldende og så har det en god aminosyresammensætning – en mangel hos bælgfrugter, hvor man kan være nødsaget til at supplere med tilskud. Derudover har kartoffelproteinet et utal af anvendelsesmuligheder fra mayonnaise til skum og de populære plantefars, da proteinet giver struktur i farsen, fortællerJesper Malling Schmidt, postdoc ved Institut for Fødevarer Aarhus Universitet, og som forsker i kartoffelproteiner.

 

KMC kommer for første gang nogensinde med et fødevareprotein baseret på kartoflen.Kartoffelproteinet udvindes i forbindelse med produktionen af kartoffelstivelse – et produkt som KMC i flere år har solgt til foderbranchen.Men nu er man klar til at introducere den første af flere kartoffelprotein-varianter til fødevareindustrien. 

 

Men fra sidestrøm til fokusprodukt og succes på et nyt marked, der er et stykke vej:

 

- Vores kommende produkt er unikt grundet den høje ernæringsmæssige værdi. Men vi har to udfordringer i forbindelse med markedsintroduktionen: Dels at finde frem til de rette anvendelsesområder af proteinet og opbygge viden omkring disse, og dels skal der opbygges markedskendskab i et helt nyt marked for KMC, fortæller Mads Bjerregaard Larsen, Product Manager Protein & Sidestreams i KMC. 

 

KMC har gode erfaringer med deltagelse i åbne innovations setup med deltagelse i FoodTech Challenge i 2016 og InnovateFood.dk i 2017, og derfor har de igen valgt platformen til at få friske inputs til deres udfordring:

 

FoodTech Challenge og InnovateFood.dk er gået sammen om at skabe en unik event, hvor syv virksomhedsudfordringer blive udsat for en 360 graders innovations-makeover, hvor hver case bearbejdes af et håndplukket ekspertpanel og en gruppe udvalgte studerende fra hele verden. 

 

FoodTech Challenge er en tre-dages innovationskonkurrence for studerende der afholdes i forbindelse med FoodTech messen.

 

InnovateFood.dk er en ekspertsession med forskere og/eller industri-eksperter, der sammen har fokus på at give nye perspektiver til casen og skabe værdi for løsningen af udfordringerne.

<