<

Ernæringsekspert: Kartofler burde indgå i "6 om dagen"27-03-2018 - 10:43

Kartofler har længe haft et negativt ry og er blevet beskyldt for at være usund. Det er uden videnskabelig baggrund, fortæller forsker i ernæring, der med glæde selv sætter tænderne i kartoflerne.

Ernæringsekspert Anne Raben anbefaler, at man spiser kartofler med skrællen på. På den måde får man nemlig flest muligt af de gode næringsstoffer i kartoflen. Foto: Anya Engelbrecht

Af Anya Engelbrecht

 

Kartofler gør dig fed. Kartofler er usunde, for de er fyldt med stivelse, og stivelse er dårligt for din krop. Derfor skal du ikke spise kartofler.

 

Det er bare nogle af de negative påstande, som kartoffelknolden har måttet lægge sin runde krop til, når slankeguruer og alternative kostråd er dukket op i bøger, dameblade og på tv, for at hjælpe danskerne med at blive sunde og slanke.

 

Men påstandene har ikke hold i virkeligheden, og nu skal sandheden frem – sandheden om kartoflerne.

 

Intet evidens for negative påstande

Anne Raben, professor ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, har specialiseret sig i forskning indenfor overvægt og diabetes. Hun interesserer sig især for kulhydrater og deres betydning for appetitregulering, vægtregulering og risikomarkører for hjerte-kar sygdomme og diabetes.

 

Kartoflen har et højt indhold af kulhydrat, og det er en af grundene til, at hun valgte at se nærmere på den lille knold.

 

- Jeg fandt ud af, at der ikke er nogen gode studier, der danner videnskabelig basis for de negative egenskaber, kartoflen bliver tillagt. Alligevel er der mange, også fagfolk, der siger, at kartofler feder og øger risikoen for hjertekarsygdomme og fedme. Så jeg besluttede, at kartoflen skulle undersøges nærmere, fortæller Anne Raben.

 

Kartofler mætter mere

Der har været flere korttidsstudier om kartofler, men Anne Raben ser gerne, at det bliver muligt at foretage nogen langtidsstudier, så vi kan komme til bunds i, hvordan en kost med mange kartofler påvirker kroppen. De foreløbige korttidsstudier har dog givet en god fornemmelse for, om vi med god samvittighed kan gå ombord i kartoffelmos og brasekartofler.  

 

- Korttidsstudierne viser, at kartofler mætter mere end eksempelvis pasta og ris i forhold til den mængde, man skal spise for at få en bestemt mængde kulhydrater eller kalorier. Der skal man nemlig spise en del flere gram kartoffel end pasta eller ris, siger Anne Raben og påpeger, at kartoflen indeholde flere gode vitaminer, mineraler, fibre og andre næringsstoffer, som kroppen har brug for.

 

- Jeg vil sige, at kartofler er sunde. Også at de er mere sunde end for eksempel pasta og ris, for der er oftest flere næringsstoffer i kartofler. Det er en af de sunde basisfødevarer. 

 

Skrællen skal ikke i skraldespanden

I Anne Rabens hjem finder kartoflen gerne vej til middagsbordet ­– også uden at have været forbi skrællekniven først.

 

- Hvis man spiser kartoflen med skrællen på, hvilket jeg klart vil anbefale generelt, så får man en masse gode næringsstoffer fra skrællen og kartoflen, som man ellers går glip af, fortæller ernæringseksperten og understreger, at hun bestemt ikke kan se rationalet i, at kartoflerne skulle medføre vægtøgning.

 

- Man kan ikke sige, at kartofler feder. Det er ikke bevist overhovedet. Man kan godt spise kartofler, selvom man gerne vil tabe sig. Man skal selvfølgelig ikke drukne kartoflerne i flødesovs eller smør, for det har et højt kalorieindhold, men kartoflen i sig selv bliver man ikke tyk af, forklarer Anne Raben.  

 

Stivelse er glukose, og glukose er livsnødvendigt

En af de mest omdiskuterede bestanddele i kartoflen er stivelsen.  Flere slanke- og sundhedskure har dikteret, at stivelse skal undgås, fordi det er usundt og øger vægten. Men Anne Raben fastslår, at stivelsen faktisk er godt for kroppen.

 

- Stivelse er ikke usundt. Stivelse er sammensat af glukose, og glukose er livsvigtigt for vores organismer. Hvis man ikke får nok glukose eller kulhydrat, så kan man blive rigtig syg og besvime og i sidste ende måske dø. Det er derfor forkert at tro, at vi ikke må få stivelse, for vi skal have kulhydrater for at fungere ­– helst hver dag og flere gange om dagen.

 

Eksperten fortæller desuden, at på trods af de mange proteinrige kure, som har været fremme den sidste tid, så viser studier, at cirka halvdelen af de kalorier, danskerne indtager, kommer fra kulhydrater. Heraf en meget stor del fra stivelse, og det er altså ikke et problem for sundheden.

 

- Stivelse er hverken noget vi kan eller skal undgå. Vi har brug for kulhydrater for at tænke og holde kroppen i gang. I ekstreme situationer, kan man klare sig uden, men det er ikke sundt i længden, lyder det fra Anne Raben.

 

Seks kartofler om dagen

Efter at have undersøgt kartoflen, er der specielt én ting, der undrer ernæringseksperten. Det er, at kartoflen ikke tæller med i de 600 gram frugt og grønt, som de officielle kostråd anbefaler, at vi spiser hver dag.
 

- Jeg har hele tiden været forundret over, at de ikke indgår i de seks om dagen. I nogle lande indgår de faktisk også i den anbefalede mængde frugt og grønt, og det synes jeg, at de også burde i Danmark. De indeholder flere af de ting, man gerne vil have fra frugt og grønt. For eksempel vitaminer, fibre, antioxidanter og mineraler. Så jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke er kommet med, fortæller Anne Raben.

<